JAN KRYZSTOF TARNOWSKI MAGNATUL POLONEZ ÎN COSTUM DE HUSAR MOLDOVEAN

În preajma ultimului sfert al secolului al XVI-lea, bogata galerie de portrete istorice poloneze s-a îmbogăţit cu un tablou cu totul original, nu prin personajul reprezentat, ci prin echipamentul militar neobişnuit pe care acesta îl poartă. Tabloul în ulei, de mari dimensiuni (229×114,50 cm), de un autor polon necunoscut, provenit din colecţia „Tarnowski“ din Dzikow, păstrat apoi la Muzeul Naţional din Varşovia, îl înfăţişează pe Jan Krzystof Tarnowski, cel de al doilea fiu al marelui hatman Jan Tarnowski.

Născut pe la 1536/1537, din cea de a doua căsătorie a tatălui său, magnatul Jan Amor Tarnowski (1488-1561), la 1530, cu Zofia Szydlowiecka (c. 1513-1551), Jan Krzysztof Tarnowski a făcut încă din fragedă tinereţe o carieră strălucită: secretar regal din 1554, castelan de Wojnicz din 1537, apoi staroste de Sandomir. Căsătoria, în 1555, cu Zofia Odrowazowna (1540-1580), dintr-un neam important de dregători din Rusia Haliciului, înrudită şi cu cnezii Mazoviei, i-a sporit faima şi averea.

La moartea tatălui său, Jan Krzysztof Tarnowski a devenit cel mai bogat magnat din Polonia, stăpânind peste 100 de sate şi patru oraşe. S-a stins însă tânăr, în 1567 sau 1572, pe la 30-36 ani, aşa cum îi arată chipul din tabloul de care ne ocupăm, realizat înainte de moartea personajului, ce nu este amintită în inscripţia în limba latină a picturii.

Tabloul, pe care l-am semnalat prima oară în România în 1983, a intrat mai demult în atenţia cercetătorilor militari de la vechiul Muzeu al Armatei Polone din Varşovia, care au atribuit, pe bună dreptate, echipamentul lui oştenilor moldoveni, desigur ca un reflex al implicării tatălui său în relaţiile militare polono-moldovene, mai cu seamă în vremea lui Petru Rareş. Atribuire vagă, de vreme ce nu încearcă să stabilească la ce corp de oaste ar putea să se refere. În plus, trebuie ţinut seama că un magnat nu putea fi înfăţişat decât în straie de comandant de seamă. Ca atare, reamintind că nu este vorba de o uniformă, pentru a răspunde la întrebarea ce corp de oaste moldovenească reprezintă echipamentul din tabloul înfăţişându-l pe Jan Krzysztof Tarnowski, trebuia ca acesta să fie analizat cu multă atenţie, pe măsura însemnătăţii sale pentru imagistica românească.

Acest articol a fost publicat în Articole apărute în reviste. Salvează legătura permanentă.