Magazin Istoric - noiembrie 2010

47 noiembrie 2010 Comandor dr. MARIAN MOªNEAGU REVOLTà PE CRUCIªÃTOR „Regele Carol I“, redevenit vas de pasageri, ancorat la Gara Maritimã din Constanþa În urma aprobãrii Consiliului de Miniºtri din 30 septembrie 1916, România a în- chiriat guvernului rus nouã cargouri, dintre care ºase ale Serviciului Maritim Român (S.M.R.) – „Bucegi“, „Carpaþi“, „Constanþa“, „Dobrogea“, „Iaºi“ ºi „Turnu Severin“ ºi trei ale Societãþii „România“ – „Milcovul“, „Oltul“ ºi „Siretul“. Printr-o convenþie ulterioarã, guvernul român a pus la dispoziþia Flotei militare ruse din Marea Neagrã cele cinci nave de pasageri ale S.M.R., respectiv „Dacia“ (comandant Dumitru Brânzei), „Împãratul Traian“ (Vasile Pãun), „Principesa Maria“ (Gheorghe Chiriac), „Regele Carol I“ (Mihai Ionescu) ºi „România“ (Zalomit Constantinescu). Recepþionate la Brãila, navele au sosit la Se- vastopol la 10 octombrie, sub comanda cãpitanului de rangul 2Vinokurov, dinMarina imperialã rusã, asistat de cãpitan-comandorul Gheorghe Mãrgineanu, care a supravegheat predarea acestora. Pentru a fi folosite în scopuri militare, aceste nave au fost transformate în por- tul Grucþkaia, la intrarea în Sevastopol. Astfel, „Regele Carol I“, „Împãratul Traian“ ºi „Dacia“ au fost transfor- mate în cruciºãtoare auxili- are, „România“ în cruciºãtor purtãtor de hidroavioane, iar „Principesa Maria“ în lansa- tor de plase împotriva sub- marinelor. Echipajul fiecãrei nave a fost completat cu circa 150 ruºi, pãstrând la bord doar trei ofiþeri, patru mecanici ºi 30 de marinari români. Rãzmeriþa La 12 martie 1917 a izbuc- nit în Rusia revoluþia bur- ghezo-democaticã, la 15 mar- tie þarul Nicolae al II-lea fiind nevoit sã abdice. Un guvern provizoriu a fost instalat, sub conducerea prinþului Lvov ºi cu participarea partidelor so- cialist-revoluþionar ºi menºe- vic. La 21 iulie, conducerea acestuia a fost preluatã de socialistul Kerenski, pânã atunci ministru de Rãzboi. În flotã, ca ºi în întreaga armatã rusã, au fost autorizate mitingurile politice ale echi- pajelor. Pe fiecare navã au fost constituite comitete formate din marinari ºi ofiþeri aleºi de echipaje, care controlau ser- viciul la bord, ajungând în scurt timp sã se amestece în toate problemele, inclusiv cele operative. La începutul lunii aprilie 1917, guvernul provizoriu a modificat unifor- mele Marinei, suprimând epo- leþii ofiþerilor ºi gradele sub- ofiþerilor. Denumirile istorice ale navelor au fost schimbate cu altele cu caracter revo- luþionar.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDMxNzY=