Magazin Istoric - noiembrie 2010

50 magazin istoric Vaporul „România“ Manifestaþie a soldaþilor revoluþionari la Odessa expedia pentru apãrarea ora- ºului Batumi o escadrã, cu condiþia de a desfiinþa Flota Independentã a Transcauca- ziei ºi de a o pune sub ordinele „Centroflot“. În consecinþã, cruciºãtorul ar fi trebuit sã fie predat din nou bandelor de- zorganizate, iar ofiþerii ºi ro- mânii rãmaºi la bord sã fie consideraþi contrarevolu- þionari. Deturnarea „Regelui Carol I“ La 16 martie 1918, echi- pajul cruciºãtorului auxiliar „Regele Carol I“, staþionat la Batumi, a fost înºtiinþat cã toate contingentele marinei ruse sunt libere sã plece acasã. Ca urmare, echipajul rus a ho- tãrât sã plece la Sevastopol, pentru a se debarca. La Ba- tumi fiinþa aºa-numita Repu- blicã Socialistã a Caucaziei ( Magazin istoric , nr. 12/ 2009), guvernul acesteia având nevoie de o navã de rãzboi împo- triva turcilor care înaintau spre port, în timp ce se duceau încã tratativele de ar- mistiþiu. În aceste împrejurãri, în noaptea de 17 martie 1918, guvernul a trimis un detaºament georgian care a ocupat, cu forþa, nava, de- barcând o parte dintre ruºi. Întrucât marinarii români erau deciºi sã se întoarcã în þarã, cu concursul ofiþerilor ruºi de la bord ºi a cãpitanului Za- gorianski, ameninþaþi de represiunile „Centroflot“, s-a decis deturnarea navei spre Sulina. Cei circa 60 de geor- gieni aflaþi la bord au fost dezarmaþi ºi li s-a promis cã din România vor fi repatriaþi, ceea ce s-a ºi întâmplat. În acest timp, printre ofiþerii cruciºãtorului s-a emis ideea de a înapoia nava cât mai cu- rând proprietarului sãu legi- tim, guvernul legal român. Dacã „Regele Carol I“ s-ar fi deplasat la Sevastopol, ar fi fost ameninþat sã fie distrus împreunã cu celelalte vase ale Flotei Mãrii Negre, care, pe lângã faptul cã erau în stare de anarhie, mai erau ºi ame- ninþate de a fi capturate la Sevastopol de cãtre ger- mani. În acest caz, din cauza lipsei de pã- curã, proba- bil cã nava nu ar fi putut pãrãsi portul, chiar dacã tot personalul ar fi fost la bord ºi dacã maºinile ar fi fost în ordine. Reprezentanþii Transcau- caziei au acceptat condiþiile „Centroflot“. Ca urmare, la 28 martie s-a cerut telegrafic urgent trimiterea cruciºã- torului „Pamiat Mercuria“ ºi a patru torpiloare. Prezenþa navei „Regele Carol I“ nu mai era necesarã ºi ofiþerii s-au decis sã îndeplineascã pla- nul lor, înainte ca vasele bol- ºevice sã aparã în raza por- tului Batumi. La 29 martie, din ordinul subºefului de stat major al Flotei Transcaucaziei, cãpita- nul Victor Gray (Kisel Zago- rianski), care fusese ºi înainte de capturarea navei ofiþer la bordul navei „Regele Carol I“ ºi organizase plecarea ei în România, infanteriºtii ma- rini ºi o parte dintre marina- rii georgieni au fost debar- caþi sub diferite motive, iar în noaptea de 29 spre 30 martie, cruciºãtorul a ridicat ancora ºi a ieºit în mare. Scopul plecãrii a fost comunicat ofiþerului ro- mân Alexandru Iordãchescu, mecanicului ºi echipajului ro- mân, care, animaþi de senti- mente patriotice, au promis sã-ºi dea tot concursul. În acel moment, la bord se aflau 14 ofiþeri ruºi, un ofiþer român, cinci mecanici români, trei aspiranþi ruºi, 23 marinari români ºi 50 marinari luaþi din Caucaz. La ora 02.00 noaptea s-a produs o puter- nicã agitaþie printre georgieni, care au pretins ca nava sã se întoarcã la Batumi. Imediat s-au împãrþit arme persona- lului român ºi ofiþerii, îm- preunã cu românii, au fãcut de santinelã pe punte. Dupã aceea, s-a dezvãluit ºi geor-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDMxNzY=