Magazin Istoric - noiembrie 2010

86 magazin istoric luþia acestuia. El nu se limiteazã doar la analizarea caricaturilor britanice ºi fran- þuzeºti, ci a studiat, temeinic, ºi periodicele din celelalte þãri, fie ele aliate, fie inamice, pentru a face o prezentare obiectivã a umorului în vreme de rãzboi. Nu eludeazã foarte inspirata caricaturã germanã, valoroasã din punct de vedere al calitãþii plastice, nici naivele desene ruseºti amintind mai mult de xilogravurile þãrãneºti decât de o compoziþie cultã ºi nici chiar schiþele japoneze ce-ºi aveau filiaþia în stampe. F iecare comentariu este plin de informaþii ºi, de multe ori, între paranteze, sunt date explicaþiile anumi- tor termeni sau expresii în germanã, rusã, francezã ºi italianã. Acest didacticism este absolut salutar ºi dã mãsura vastelor cunoºtinþe ale autorului, nu numai în domeniul sãu predilect, caricatura, ci ºi în politicã, armatã, filologie, economie etc. Lucrarea este conceputã ca o istorie ilustratã a con- flagraþiei: pe pagina stângã e concentratã prezentarea momentului la care se referã caricaturile plasate pe pagina dreaptã. Pentru fiecare imagine sunt fur- nizate date despre autor, periodicul unde a fost publicatã ºi impactul asupra publicului. Unele dintre aceste imagini erau difuzate ºi savurate în ambele tabere beligeran- te, iar câteva dintre ele erau apreciate chiar de cei caricaturizaþi, precum kai- serulWilhelm al II-lea, care avea cuvinte de apreciere la adresa unora dintre autori. În 1916 apar ca- ricaturi legate de intrarea României în rãzboi, pre- cum cea intitulatã David and Goliath , datoratã lui Frank Holland ºi publicatã în Reynolds News , în care ariciul ce reprezenta þara noastrã îºi înfigea þepii în râtul mistreþului cu o cascã prusacã pe cap, simbol al agresunii germane. Ilustraþia cãrþii este de foar- te bunã calitate, alb-negru ºi color. Ea valorificã un mare numãr de imagini umoristice diseminate în vechi pe- riodice, greu accesibile pentru marele public. Mark Bryant a fãcut adevãratã arheologie prin biblioteci ºi colecþii pentru a depista acest tezaur de ilustraþie umoristicã legatã de Rãz- boiul cel Mare spre a-l restitui contemporaneitã- þii. Aºa cum se pronunþa autorul chiar în preambul, aceste desene poate cã nu au relevanþã pentru tine- retul format în spiritul internetului, dar reprezintã o valoare documentarã ºi spiritualã pentru poste- ritate. „Pentru aceia cres- cuþi cu animaþia pe com- puter, cu romane ilustrate, benzi desenate pentru copii, manga, Batman, Superman ºi variatele opere ale lui Disney etc., caricaturile istorice de rãzboi ar putea apãrea ca o micã surprizã. Nu numai în Al Doilea Rãzboi Mondial artiºtii din ambele tabere au produs o bogãþie de material, ci ºi în timpul Rãzboiului cel Mare, din 1914 pânã în 1918, a apãrut o considerabilã can- titate de desene.“ E ste regretabil cã autorul nu a avut acces la grafica umoristicã româneascã din perioada de neutralitate a þãrii, ca ºi din timpul conflic- tului. N. Petrescu-Gãinã a executat o foarte spiritualã suitã de portrete ale mai ma- rilor epocii: kaiserul Wilhelm, Frantz Joseph, þarul Ferdinand al Bulgariei, regele George al V-lea, þarul Nicolae al II-lea ºi preºedintele francez Raymond Poincaré. Prin volumul WorldWar I in Cartoons , Mark Bryant con- tribuie în chip strãlucit la îmbogãþirea iconografiei Rãz- boiului cel Mare. P O imagine de pe front, dupã ce a ieºit din mâna cenzurii Kaiserul ºi armata sa

RkJQdWJsaXNoZXIy NDMxNzY=