MARI CONTRACTE ALE LUI NICOLAE MALAXA

 La 2 septembrie 1933, Fabrica de Locomotive N. Malaxa încheia cu Căile Ferate Române un contract ce avea ca obiect motorizarea vagoanelor C.F.R. şi transformarea lor în automotoare pentru liniile secundare de călători. Contractul era justificat prin deficitul de un miliard de lei anual înregistrat de C.F.R. în transportul de călători efectuat cu locomotivele cu abur de mare capacitate. Aproape imediat cotidianul Universul declanşa o amplă campanie de presă împotriva acestui contract. În lunile septembrie, octombrie şi noiembrie 1933 ziarul avea să publice aproape număr de număr câte un articol în care dezvăluia condiţiile oneroase ale contractului, cerând anularea lui.

Seria de articole din Universul dezvăluia faptul că contractul pentru motorizarea vagoanelor C.F.R. a fost încheiat fără licitaţie, prin încredinţare directă Fabricii de Locomotive Nicolae Malaxa, că metoda motorizării unor vagoane vechi a fost respinsă în Franţa în favoarea fabricării unor automotoare noi, că preţul solicitat de Malaxa pentru exploatarea automotoarelor – de 36 de lei pe kilometru – era dublu faţă de cel practicat în Franţa şi Germania – de doar 16 lei pe kilometru –, că Malaxa îşi asigura prin acel contract monopolul absolut asupra fabricării şi exploatării automotoarelor în România. În ciuda acestei campanii de presă violente, contractul lui Malaxa cu C.F.R. a rămas în vigoare, fiind susţinut de ministrul Comunicaţiilor, Eduard Mirto.

(…)

Acest articol a apărut în numărul din mai 2013 (554). Pentru a putea citi tot articolul trebuie să vă abonaţi aici.

Acest articol a fost publicat în Articole apărute în reviste și etichetat cu , , , , , , , , , , , . Salvează legătura permanentă.