Expoziţia „Imaginând Balcanii, identitate şi memorie în lungul secol al XIX-lea“ este un proiect coordonat şi sponsorizat de către UNESCO, ca parte a politicii dialogului intercultural din Sud-Estul Europei.
Scopul proiectului a fost cooperarea dintre mai multe muzee naţionale (Muzeul Naţional de Istorie a Albaniei din Tirana, Muzeul de Istorie a Republicii Srbska din Banja Luka, Bosnia şi Herţegovina, Muzeul Naţional de Istorie a Bulgariei de la Sofia, Muzeul Naţional de Istorie a Croaţiei din Zagreb, Muzeul Municipal Leventis din Nicosia, Cipru, Muzeul Naţional de Istorie a Fostei Republici Macedonia din Skopje, Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti, Muzeul Naţional de Istorie a Serbiei din Belgrad şi Muzeul Naţional a Sloveniei, în colaborare cu Muzeul Istoric German din Berlin), erau percepute ca reflectând exclusiv ideile naţionale ale fiecărui popor.
Numele proiectului a fost inspirat dintr-o lucrare a Mariei Todorova, istoric de origine bulgară, profesor la universitatea Illinois, S.U.A., Imagining the Balkans (Imaginând Balcanii).Todorova a demonstrat că imaginea de astăzi a Balcanilor este rezultatul unei construcţii ideologice, plină de prejudecăţi şi întinsă pe câteva secole, prejudecăţi care au fost importate din Occident şi care au viciat specificul naţional al regiunii. Istoricul bulgar arată că imaginea Balcanilor – o regiune cvasi-neeuropeană, situându-se între civilizaţia occidentală şi înapoierea orientală, infestată cu uri naţionaliste, cu conflicte şi având o înclinaţie aparte pentru barbarie – este rezultatul unor strategii internaţionale şi financiare ale marilor puteri. Aceste percepţii au fost mereu prezente în relaţiile internaţionale, cu cea mai mare vizibilitate în secolul al XIX-lea, secolul în care contactul cu lumea otomană şi cea balcanică a trecut peste percepţiile romantice şi a devenit o sursă de profit şi expansiune.